یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۳۲:۴۷

پوشش بیمه ای یک میلیارد دلاری برای کشتیرانی جمهوری اسلامی

باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران گفت: دولت همواره از فعالیت ناوگان ملی حمایت کرده و در آینده نیز این روند تداوم خواهد داشت. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا، دکتر محمد سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران در کنفرانس خبری با حضور نمایندگان رسانه‌‌‌ها با بیان اینکه در دوره تحریم‌‌‌ها متاسفانه کشتیرانی دچار یک محدودیت فراگیر و همه جانبه شد، گفت: طراحان این تحریم‌‌‌های ظالمانه نیز طراحی دقیقی داشتند چرا که عملا اهرم اصلی صادرات و واردات کشور را هدف قرار دادند. تحلیل آنها این بود که اگر کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران به عنوان ناوگان ملی ما زمین گیر شود، راه واردات و صادرات به کشور مختل خواهد شد و این به معنی شکست اقتصاد، ایجاد نارضایتی در میان مردم و جلوگیری از دستیابی ایران به منابع مالی است که ‌‌می‌تواند از طریق صادرات محصولات مختلف از جمله نفت، فرآورده‌‌‌های نفتی و پتروشی‌‌می‌و سایر اقلام صادراتی باشد.

در نظر آنها این تحریم‌‌‌ها سبب ‌‌می‌شد که ایران رفته رفته فرسوده بشود از طرفی دیگر امکان واردات برای ایران بسیار محدود شده و یک شکست در اقتصاد ملی ایران به وجود ‌‌می‌آمد. در این مقطع شرکت کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران علیرغم تحریم‌‌‌های مختلفی که متحمل شده بود از جمله تحریم افراد، شرکت‌‌‌های تابعه و خود شرکت هلدینگ؛ تلاش فزاینده ای برای عدم تحقیق سناریوی تحریم کنندگان در دستور کار خود قرار داد که طی آن توانستیم موفقیت‌‌‌های زیادی را کسب کنیم. از جمله محدودیت‌‌‌های جدی که در زمان تحریم به کشتیرانی تحمیل شد در زمینه بیمه‌‌‌ها بود. دکتر محمد سعیدی تاکید کرد: همه بیمه‌‌‌های بین المللی روابط خود را با ایران قطع کردند و معنا این بود که وقتی ‌‌‌نمی‌توانستیم کشتی را بیمه بین المللی کنیم ‌‌‌نمی‌توانستیم به بنادر اصلی و مهم دنیا تردد داشته باشیم.

دوم اینکه موسسات رده بندی که در حقیقت گواهینامه‌‌‌ها را برای کشتی‌‌‌ها صادر ‌‌می‌کنند نیز ارتباط خود را با کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران قطع کردند. بدون گواهینامه‌‌‌ها و رده بندی‌‌‌های معتبر بین المللی نیز ‌‌‌نمی‌توانستیم به بنادر مهم دنیا برویم و تردد کنیم. همزمان به این دلیل که ناوگان ملی با به صورت مدام نوسازی شود با محدودیت‌‌‌هایی که وجود داشت دچار فرسودگی شده بود از جمله در قراردادهایی که پیش از این منعقد شده بود سازنده‌‌‌ها و خدمات دهنده‌‌‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و مشکلاتی در فرآیند نوسازی به وجود آمد که ما را با یک چالش جدی روبرو کرد به طوری که عملا خط کشتیرانی ملی ما تنها در حوزه آسیای شرقی، خلیج فارس و آفریقا با محدودیت‌‌‌های زیادی توان فعالیت داشت. بسیاری از کشتی‌‌‌های ناوگان از کانتینری گرفته تا فله بر زمین گیر شده بودند.

افزایش پوشش بیمه ای
وی با یادآوری این نکته گفت: حاصل برجام برای کشتیرانی این بود که توانستیم مسائل بیمه ای را حل و فصل کنیم و در اولین گام پس از برجام یک پوشش بیمه ای 75 میلیون دلاری از بیمه‌‌‌های معتبر دنیا گرفتیم و در گام دوم این رقم را تا 450 میلیون دلار افزایش دادیم که در طول 10 سال اخیر بی سابقه بود وخبر خوش اینکه ماه گذشته توانستیم پوششش بیمه اتکایی را به یک میلیارد دلا ر برسانیم که این یک اتفاق بسیار مبارک و بزرگ برای کشور، ملت و نظام است. در همین راستا و پس از 10 سال کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران عضو هیئت مدیره کلوپ بیمه ای لندن (پی اند آی) انتخاب شد که از افتخاراتی بود که در پسابرجام به دست آمد. دکتر سعیدی ادامه داد: هم اکنون با اکثر موسسات رده بندری معتبر دنیا قرارداد داریم و کشتی‌‌‌های ما که در حوزه بین المللی در حال فعالیت هستند تحت کلاس بین المللی قراردارند بنابراین محدودیت کلاس نیز برطرف شده و هیچ محدودیتی نداریم.

نوسازی با احیای قراردادها
وی افزود: ازجمله دیگر دستآوردهای برجام برای کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران احیای قراردادهایی است که در دوران تحریم به حالت معلق درآمده بودند و تعدادی از آنها به محاکم بین المللی رفته بود و تعدادی نیز همانطور که اشاره شد معلق بودند که پس از برجام توانستیم همه اینها را احیا کنیم. یکی از مهمترین قراردادهایی که با آن مواجه بودیم قرارداد ساخت 17 فروند کشتی بود که در سال 2008 منعقد شده بود. در آن زمان 158 میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت ساخت به شرکت هیوندایی کره جنوبی پرداخت کرده بودیم، این قرارداد به صورت فاینانس هم نبود و تامین مالی را باید خود شرکت کشتیرانی انجام ‌‌می‌داد. به دلیل تحریم‌‌‌ها و برخی دلایل دیگر قرارداد در سال 2010 معلق شده بود.

به گفته سعیدی نهایتا با شرکت هیوندایی وارد مذاکره شدیم؛ مذاکرات حدود یک سال و سه ماه طول کشید البته ابتدا شرکت هیوندایی حاضر نبود وارد مذاکره بشود و مدعی بودند که هیوندایی خسارت زیادی را از آن قرارداد متحمل شده است. با این حال مذاکرات با این ادعای هیوندایی آغاز شد و پس از 15 ماه مذاکره نتیجه این شد که قرارداد معلق سال 2008 که به صورت تامین مالی صد در صد از سوی کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران بود به قرارداد 80 درصد فاینانس کره ای و 20 درصد از طرف ایران تبدیل شد که20 درصد ما همان رقم 158 میلیون دلاری تعیین شد که در سال 2008 به طرف کره ای پرداخت شده بود. این اولین فاینانس خارجی بود که در 10 سال اخیر برای کشور کسب شد. طی این قرارداد هیوندایی مکلف شد که 10 فروند کشتی را به ایران تحویل بدهد. ارزش این قرارداد 670 میلیون یورو است. قرارداد اولیه 17 فروند بود که در قرارداد جدید به 10 فروند تبدیل شد. امتیازات این قراداد این است که جمهوری اسلا‌‌می‌ایران برای اولین بار صاحب کشتی‌‌‌های کانتینربر با توان حمل 14500 TEU ‌‌می‌شود.

وی با اشاره به آخرین ظرفیت کشتی‌‌‌های کانتینربر موجود در ناوگان کشتیرانی اظهار داشت: آخرین ظرفیتی که ما در کشتی‌‌‌های کانتینربر داشتیم رقم 6500 TEU است که با ورود کشتی‌‌‌های جدید کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران دارای چهار فروند کشتی مگا سایز خواهد شد. در کنار این چهار فروند ما 6 فروند MR سایز تانکر را نیز در اختیار خواهیم گرفت که برای حمل محصولات شیمیایی و پتروشی‌‌می‌به کار ‌‌می‌روند. به هر حال تولیدات پتروشی‌‌می‌کشور سال به سال در حال افزایش است بنابراین ما کشتی‌‌‌هایی را آماده کردیم که بتواند نیازهای تولیدکنندگان پتروشی‌‌می‌داخل کشور را تامین کند. اولین فروند از این کشتی‌‌‌ها نیز در فروردین سال 1397 به کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران تحویل خواهد شد و پس از هر ماه یکی از این کشتی‌‌‌ها تحویل شده و تا 10 ماه کل کشتی‌‌‌ها تحویل ما خواهد شد که طی آن قابلیت رقابتی شرکت کشتیرانی در برابر رقبای بزرگی که دارد بسیار افزایش خواهد یافت و کشور نیز در حوزه صادراتی نیازمند خطوط خارجی نخواهد بود در حوزه واردات نیز با این نوسازی که صورت ‌‌می‌گیرد نیازمند کشتی‌‌‌های خارجی نخواهیم بود.

استفاده دوباره از پرچم کشور در آب‌های بین المللی
دکتر سعیدی تعداد شناورهای تحت مالکیت شرکت متبوعش را 152 فروند شناور اعلام کرد و گفت: در این میان 120 هزار TEU ظرفیت حمل کانتینر در اختیار داریم و پنج میلیون DWT ظرفیت بخش فله ناوگان است. مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران با یادآوری دوران تحریم در خصوص نحوه استفاده از ظرفیت ناوگان خاطر نشان کرد: در دوران تحریم تقریبا نی‌‌می‌از ظرفیت ناوگان زمین گیر شده بود و کشتی‌‌‌ها در بنادر مختلف کشور پهلو گرفته و غیرفعال بودند. در آن زمان تقریبا ارتباط ما با بنادر مهم جهان قطع شده بود اما در پسابرجام به دلیل تلاش‌‌‌هایی که صورت گرفته چه در حوزه آسیای شرقی و نیز در اروپا الان هیچکدام از کشتی‌‌‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران زمین گیر نبوده و همگی خوشبختانه فعال هستند.

وی با اشاره به افتخار حرکت کشتی‌‌‌ها با پرچم ملی در آبهای بین المللی افزود: در دوران تحریم به دلیل محدودیت‌‌‌های وسیعی که وجود داشت ناچار بودیم، پرچم جمهوری اسلا‌‌می‌ایران را پنهان کنیم و از پرچم کشورهای دیگر برای تردد در آبهای بین المللی استفاده کنیم که از نظر ملی برای ما بسیار تحقیر آمیز بود اما پس از برجام ما تلاش کردیم که روز به روز کشتی‌‌‌ها را تحت پرچم مقدس جمهوری اسلا‌‌می‌ایران در بیاوریم به گونه ای که 90 درصد ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران تحت پرچم ملی قرار دارند به همه بنادر مهم دنیا تردد ‌‌می‌کنند و 10 درصد باقی مانده نیز بنا به مصالح اقتصادی و برای افزایش توان رقابتی در بازار‌‌‌های بین المللی با پرچم برخی کشورها در حال فعالیت هستند. این یکی از افتخاراتی بود که ناوگان ملی موفق به کسب آن شد. سعیدی همچنین نگرانی از عدم وجود امکانات لازم برای پهلو دهی شناورهای مگاسایز خریداری شده از کره را رد کرد و تاکید کرد: خوشبختانه در فازهای 1و و2 بندر شهید رجایی امکانات مناسبی برای پهلو دهی کشتی‌‌‌ها 14500TEU کانتینر وجود دارد.

انتقال فن آوری ساخت کشتی به داخل
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران ضمن تاکید بر تلاش برای مشارکت دادن یاردهای داخلی در قرارداد با هیوندای کره در این باره توضیح داد: در موضوع همکاری کشتی سازهای داخلی در قرارداد با کره اتفاق مه‌‌می‌افتاد که در کل قرادادهای شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران پس از انقلاب بی سابقه بود؛ در کنار قرارداد ساخت شناور با هیوندایی؛ قرارداد دیگری با این شرکت منعقد شد که طی آن هیوندایی متعهد شد در سه موضوع با ما همکاری کند. نخست اینکه شرکت سازنده متعهد شد فرآیند فن آوری ساخت کشتی از مرحله طراحی مفهومی، طراحی پایه، طراحی تفصیلی تا مرحله ساخت تجهیزات و راه اندازی و بهره برداری را کاملا به یکی از شیپ یاردهایی که دولت ایران معرفی ‌‌می‌کند، منتقل کند.

این نکته بی سابقه ای بود که قرار شد کل فرآیند فن آوری تولید کشتی به ایران منتقل شود. در حال حاضر نیز شیپ یادر معرفی شده است و با شرکت کره ای در حال تبادل اطلاعات اولیه هستند. بخش دوم این قرارداد این است که طرف کره ای مکلف شده با امکان سنجی شرکت‌‌‌های ایرانی که امکان ساخت تجهیزات و تامین مواد اولیه برای شناورها دارند را در فرآیند تولید مشارکت دهد. فهرست این شرکت‌‌‌ها از سوی ایدور آماده شد و به طرف کره ای اعلام شد. در بخش سوم قرارداد هیوندایی موظف و مکلف شده که 30 نفر از مهندسین ایرانی که در کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران و شیپ یاردهای ایرانی فعال هستند را به صورت کامل آموزش بدهند و با آخرین تکنولوژی‌‌‌ها در زمینه ساخت کشتی آشنا کنند.

دکتر محمد سعیدی در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌‌‌ها به فعالیت شرکت‌‌‌های مشترک کشتیرانی با مصر و هند نیز پرداخت و در این زمینه گفت: فعالیت شرکت مشترک کشتیرانی ایران و هند در دوران تحریم به دلیل مصوبه ای که دولت هند در آن زمان گذراند مبنی بر اینکه این شرکت باید منحل شود. در زمانی که من وارد شرکت کشتیرانی شدم مقدماتی را فراهم کردیم که در این زمینه با دولت هند وارد مذاکره شویم. در حال حاضرایران و هند متعاقد شدند که فعالیت این شرکت ادامه پیدا کند و مصوبه قبلی دولت هند در در این رابطه لغو شد. در حال حاضر این شرکت فعال است و ما در حال برنامه ریزی وسیعی هستیم که طی آن و با توجه به سرمایه گذاری هند در بندر چابهار، این شرکت بتواند محموله‌‌‌های کشورهای افغانستان و منطقه CIS را تامین کند. در خصوص شرکت کشتیرانی ایران و مصر نیز باید بگویم همچنان فعال است اما فعالیت آن پس از اتفاقاتی که در مصر افتاد بسیار کاهش پیدا کرده و غیر فعال عملا شده است که ما در حال رایزنی هستیم که اگر شرایط مهیا شود، بتوانیم دوباره این شرکت را فعال کنیم.

وی در پاسخ به اینکه در دوران تحریم و قطع ارتباط بیمه ای با دنیا چه میزان متضرر شدید و اکنون حجم و ارزش بیمه‌‌‌های خارجی درباره کشتیرانی چه میزانی است، به تشکیل دو شرکت بیمه متقابل کیش و قشم تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: برای خطوط کشتیرانی به خصوص ناوگان ملی بزرگترین ناوگان در منطقه است پوشش بیمه ای بسیار حائز اهمیت بود و اگر این مسئله مهم را برطرف ‌‌‌نمی‌کردیم به واقع ‌‌‌نمی‌توانستیم به بنادر بزرگ دنیا رفت و آمد کنیم و اگر هم اتفاقی ‌‌می‌افتاد آثار منفی و خسارات آن متوجه کشتیرانی بود و خسارت غیر قابل جبرانی وارد ‌‌می‌شد.

وی تاکید کرد: بنابراین اولین تلاش ما بعد از برجام ایجاد یک پوشش بیمه ای مناسب برای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران بود لذا این مهم محقق شد و در وهله اول 75 میلیون دلار در مرحله بعد 450 میلیون دلار و در مرحله آخر به یک میلیارد دلار این پوشش بیمه ای برای ناوگان ملی به سرانجام رسید. رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران با بیان اینکه هم اکنون با کشورهای نروژ و پی اند آی کلاپ لندن فعالیت داریم، ادامه داد: هم اکنون این پوشش بیمه ای برای کشتیرانی کفایت ‌‌می‌کند و ما نیازی به پوشش دیگری نداریم و عضویت مدیرعامل کشتیرانی در هیئت مدیره کلوپ پی اند آی لندن نیز باعث ‌‌می‌شود تبادل مناسبی در تعاملات بیمه ای داشته باشیم و این شرایط ‌‌می‌تواند بسیار به شرکت‌‌‌های بیمه ای ما برای ارتقا در این بخش کمک کند چرا که زمینه و استعداد بسیار خوبی در کشور داریم و لازمه نیل به این هدف آن است که با شرکت‌‌‌های خارجی در بخش بیمه ای همکاری مشترک کنیم.

گسترش فعالیت نمایندگی‌‌‌ها
دکتر سعیدی در بخش دیگری از سخنانش در زمینه گسترش نمایندگی‌‌‌های کشتیرانی در نقاط مختلف دنیا نیز یادآور شد: کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران اولین شرکتی بود که از تمام مواهب برجام استفاده کرد و از همه امکانات در برجام به طور 100 درصد بهره برد چرا که برای گسترش فعالیت‌‌‌هایمان نیاز داشتیم نمایندگی‌‌‌هایمان را افزایش دهیم.عملا در زمان تحریم‌‌‌ها ما نمایندگی در اروپا نداشتیم و پس از برجام اولین قدم ایجاد یک شرکت مشترک در ایتالیا و بلافاصله پس از آن ایجاد شرکت مشترک در‌‌‌هامبورگ بود زیرا این دو منطقه‌‌‌هاب اروپا است و جنوب و شمال اروپا را پوشش ‌‌می‌دهند . وی با تاکید بر اینکه پس از برجام و در دی ماه سال 94 اولین کشتی کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران راهی بنادر اروپا شد، گفت: در منطقه آسیای شرقی ارتباط ما کامل با کره جنوبی قطع شده بود و شرکت ما عملا معلق شده بود بلافاصله این شرکت هم فعال شد به طوریکه هم اکنون یکی از فعال ترین دفاتر ما به شمار ‌‌می‌رود و در آینده نیز قصد داریم دفتر نمایندگی آمریکای جنوبی را فعال کنیم.

دکتر سعیدی با بیان اینکه در منطقه CIS که در بعد ترانزیتی و ایجاد مبادله با همسایگان یک منطقه حائز اهمیت است یک شرکت مشترک با شرکت راه آهن دولتی قزاقستان که بزرگترین شرکت راه آهن این کشور است ایجاد کردیم، افزود: امیدواریم در آینده نزدیک با فعالیت این شرکت گردش مالی قابل قبولی بین بنادر انزلی ، اکتائو و آستاراخان ایجاد شود و با تاسیس این شرکت مشترک بتوانیم منطقه CIS را پوشش داده و این منطقه را به جنوب و بندر عباس متصل کنیم. وی استفاده از مواهب برجام را به عنوان سکوی پرش برای دوام روند و آینده شرکت مورد اشاره قرار داد وافزود:از مهر ماه همان سال مذاکرات با شرکت‌‌‌های خارجی را آغاز کردیم و تفاهمات منعقد شد، و زمانی که برجام در دی ماه اجرایی شد تمام موافقت نامه‌‌‌ها و قرارداد‌‌‌ها به مرحله اجرا در آمد به همین جهت چهار ماه زودتر از برجام حرکت کردیم و مقدمات را فراهم آوردیم و در روز برجام اجرایی کردیم.

ضرورت احیای ناوگان ملی
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران با بیان این نکته که در دولت جدید و هر دولتی که در راس قرار بگیرد مبحث حمل و نقل دریایی بسیار مهم و حایز اهمیتی است، افزود: ما یک ناوگان ملی بیشتر نداریم که جزو سرمایه‌‌‌های اساسی کشور محسوب ‌‌می‌شود و همانطور که عنوان شد در مقطع اساسی کشور را نجات داد یعنی جنگ و تحریم و چنانچه در این دومقطع چنین ناوگانی نداشتیم حتما کشور دچار بحران‌‌‌های شدیدی ‌‌می‌شد بنابراین برای هر دولتی که راس کار باشد ناوگان ملی به عنوان پایه تجارت باید مد نظر قرار گیرد. دکتر سعیدی داشتن ناوگان ملی در کنار هواپیمایی ملی و حمل و نقل ریلی را از امتیازات کشورمان برشمرد و حمایت از آن را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: هم در دولت هم در شرکت‌‌‌های مهم عمو‌‌می‌اهمیت کشتیرانی کاملا شناخته شده است و در سالهای اخیر کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران از حمایت‌‌‌های همه دولت به نوعی برخوردار بوده و یکی از ارکان اقتصاد ملی بحث حمل و نقل دریایی است و هیچ دولتی ‌‌‌نمی‌تواند به حمل و نقل دریایی توجه نکند اما در حال حاضر مستحضر هستید حدود 17 خط بین المللی وارد آبهای کشور ‌‌می‌شود که از مواهب برجام است، بسیار خوب است در این شرایط یک بازار رقابتی ایجاد ‌‌می‌شود و ما نیز به عنوان یک خط شناخته ‌‌می‌شویم، در این بازار رقابتی، رقابتی درست داشته باشیم بنابراین باید شرایط به گونه ای فراهم شود که تا خودمان را با شرایط موجود هماهنگ کنیم و تصور انحصار نداشته باشیم . از سوی دیگر همه دستگاه‌‌‌ها و شرکت‌‌‌های ذیربط باید تلاش کنند خط ملی کشور را به انحاء مختلف تقویت کنند.

وی تاکید کرد: به همین جهت هم شرکت‌‌‌های دولتی و هم دولت نگاه ویژه ای به کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران دارد تا با ایجاد شرایط رقابتی فضایی بوجود بیاید تا کشتیرانی بتواند به خوبی در این فضا رقابت و در عرصه بین المللی خود را مطرح کند. وی همچنین احیاء برند IRISL را ازدیگر اقدامات این شرکت دانست و گفت: احیاء برند شرکت کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران در سطح جهانی از دیگر اقدامات این شرکت است که با باز شدن شرایط جدید و برند سازی مجدد استIRISL ، خوشبختانه در یک سال و نیمه گذشته به توفیقات خوبی دست یافتیم و با شرکت در کنفرانس‌‌‌های بین المللی توانستیم دوباره خود را معرفی کنیم و مجددا این برند احیا شد و در حال حاضر در همه جای دنیا برند IRISL به مانند پرچم ایران در ناوگان این شرکت به اهتزاز درآمده است.


حمایت از ساخت کشتی در داخل
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران در پاسخ به این سوال که ظرفیت کشور در بحث ساخت کشتی چه میزان است، گفت : یکی از اولویت‌‌‌های من در کشتیرانی این است که از ظرفیت عظیم صنعت تعمیرات و ساخت کشتی در داخل بهره مند شویم زیرا این کشور دارای پتانسیل فعال شدن در این بخش هست اما باید توجه کرد که چند ملاحظه را مدنظر قرار دهیم برای مثال منابع مالی کشور بسیار محدود است و این منابع مالی محدود باید صرف اولویت‌‌‌های اصلی دولت و ضرورت‌‌‌های اصلی ملت شود و شرکت‌‌‌های بین المللی مانند کشتیرانی توانایی جذب سرمایه گذار خارجی را دارد بنابراین یکی از محدودیت‌‌‌های یارد‌‌‌های داخلی کشور تامین منابع است.

دکتر سعیدی ادامه داد : امروزه یاردهای خارجی با هرسفارشی پیشنهاد‌‌‌های مه‌‌می‌در رابطه با تامین مالی و فاینانس ارائه ‌‌می‌کنند بر همین اساس لازم است که سازندگان داخلی نیز خود را برای رقابتی شدن وارد این عرصه کنند. بر همین اساس ‌‌می‌توان به شرایط فاینانسورهای اشاره کرد که در قبل از تحریم پیشنهاد 80 درصد تامین مالی را ارئه ‌‌می‌کردند در دوران تحریم که این شرایط از بین رفت اما در دوران جدید تامین کنندگان منابع خارجی برای توسعه ناوگان پیشنهاد 100 درصدی به کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ارائه ‌‌می‌کنند. وی ادامه داد : نکته بعدی که سازندگان داخلی باید به آن توجه کنند بحث فناوری است زیرا سازندگان داخلی در سالهای گذشته بسیار از تکنولوژی روز عقب افتاده اند و نمونه عینی آن را در کشتی ایران کاشان با ظرفیت TEU2200 میتوانیم مشاهده کنیم که بعد از حدود 14 سال تحویل داده شده است در حالی که کشتی سازان خارجی کشتی‌‌‌هایی با ظرفیت هفت برابر را 18 ماهه تحویل ‌‌می‌دهند و ذکر این نکته نیز ضروری است که در دنیا کشتی‌‌‌هایی با عمر 11 سال در حال اوراق شدن هستند لذا مدت زمان 14 سال برای ساخت خارج از عرف جهانی است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران افزود : با توجه به موارد ذکر شده شیپ یارد‌‌‌های داخلی نیازمند هستند که خود را به دانش روز مجهز کنند و شرایطی را فراهم آورند تا بتوانیم این ظرفیت را بهینه کنیم البته یک خبر خرسند کننده آن است که کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران به همراه ایدرو و شرکت ملی نفتکش مذاکرات خوبی را در جهت راه اندازی یک شرکت مشترک با همکاری دو شرکت کشتی ساز خارجی انجام دادیم تا بتوانیم در این بخش در وهله نخست در بخش تعمیرات و سپس در مقوله ساخت کشتی نیز فعالیت مناسبی را ترتیب دهیم لذا کشتیرانی در صدد استفاده توامان از ظرفیت داخلی و خارجی است و در سفارشات آتی حتما این مقوله را مدنظر قرار خواهد داد.

دکتر محمد سعیدی در انتها با بیان این مطلب که در چند هفته گذشته مذاکرات خوبی را با شرکت صدرا داشتیم گفت: شرکت صدرا در چند سال اخیر فراز و نشیب‌‌‌های متعددی داشت اما در حال حاضر توانسته اند مشکلات مالی خود را مرتفع کنند بر همین اساس ما در دریای خزر در مقوله تعمیرات از توانمندی‌‌‌های این شرکت نیز در حال استفاده هستیم در حالی که شرکت‌‌‌های آذربایجانی و روسیه قیمت‌‌‌های مناسب تری را برای تعمیرات ارائه ‌‌می‌کنند اما برای استفاده از توانایی داخلی تقریبا تمام ناوگان کشتیرانی دریای خزر از توانایی شرکت صدرا بهره ‌‌می‌برد. وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر زیر ساخت برای ساخت کشتی‌‌‌های بزرگ سایز در کشور موجود نیست آیا تمهیداتی برای این قضیه اندیشیده شده است، گفت: یکی از مشکلات شرکت‌‌‌هایی نظیر ایزوایکو و صدرا این است که بسیاری از تجهیزات قدی‌‌می‌است و ظرفیت ساخت شناور‌‌‌های بزرگ پیکر با تکنولوژی روز آمد را ندارند لذا به نظر ‌‌می‌رسد این شرکت‌‌‌ها باید به سمت رفع این نقیضه حرکت کنند لذا در این قرارداد یکی از وظایف شرکت خارجی این است که تجهیزات روز آمد را وارد عرصه تولید داخلی کند .

دکتر سعیدی در ادامه با بیان این مطلب که در حال حاضر از هفت هزار کادر کشتیرانی تنها 380 نفر پرسنل خارجی داریم اظهارداشت : امیدواریم که در آینده ای نزدیک با آموزش‌‌‌هایی که در حال شکل گیری است تمام نیروی انسانی شرکت را بتوان از داخل تامین کرد .

دیپلماسی فعال دریایی
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران با بیان این مطلب که ایجاد شرکت‌‌‌های خارجی نمایه ای از دیپلماسی فعال در بخش دریاست افزود : ایجاد این شرکت‌‌‌ها در تسهیل مراودات تجاری، مالی و جذب مشتری بسیار حائز اهمیت و موثر بوده است و نشان آن را ‌‌می‌توان در این دید که زمانی ما کشتی‌‌‌هایمان در خلیج فارس متوقف بود و در حال حاضر با کمبود کشتی مواجه هستیم که تمام اینها نشانه اهمیت مقوله دیپلماسی اقتصادی و دریایی است . وی ادامه داد: یکی دیگر از استفاده‌‌‌های بهینه برای دیپلماسی دریایی استفاده از کنفرانس‌‌‌های بین المللی دریایی بود برای معرفی خود، که در قبل از برجام کشتیرانی دعوت ‌‌‌نمی‌شد اما در حال حاضر با اجرای برجام ما به صورت فعال در مجامع بین المللی حضور داریم.

دکتر سعیدی گام سوم دیپلماسی دریایی انجام شده را ارتباط با کلوپ‌‌‌های بیمه ای و موسسات رده بندی عنوان داشت گفت: ایجاد ارتباط دوباره با این موسسات باعث شد تا ما تمام مشکلات را پشت سر گذاریم و در حال حاضر هیچ محدودیتی بر سر راه ناوگان ملی موجود نیست. رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌با بیان این موضوع که در داخل کشور شرکت بین المللی در تراز کشتیرانی شاید کمتر موجود باشد، گفت: ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلا‌‌می‌ایران متعلق به کشور است و این ناوگان ملی است لذا رسانه‌‌‌ها ‌‌می‌توانند در ارتقای فعالیت ناوگان ملی با حمایت خود سهیم باشند زیرا کشتیرانی همواره در مقاطع حساس به کمک کشور آمده و از این حیث یک شرکت منحصربفرد در کشور است که با همکاری و حمایت رسانه‌‌‌ها انشالله روز به روز خدمات ارزنده تری را برای کشور و ملت بزرگوار ارائه خواهد کرد.



  کد خبر : 3657
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :